Måndagsfika

Godmorgon igen på er. jag vill bara säga att jag nu är klar med 2 av mina 4 kurser! därav lite mer fritid :D känns riktigt skönt faktiskt!
men till det jag hade tänkt att skriva om . . det är ett gäng härnere som på måndagar brukar ha lite fika. därav namnet måndagsfika. i Måndags var det min och Richards tur att ha det. jag som hade en fri eftermiddag bakade för fulla halsar. ni som känner mig vet ju att jag älskar det, så jag var nöjd! det blev Sega kakan, Cheeseckake muffins & en Brownie med Pepparkaksdeg och vitchoklad (det receptet har jag hittat på en annan blogg som heter Acarolinas.)

tänkte dela med mig av Cheesecake receptet då det blev BÄST :D

Ingredienser deg:
2ägg
2.5dl strösocker
2msk vaniljsocker
75g smält smör
2.5dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1dl kakao

cheesecake smet
300 g philadelfiaost
0.75 dl strösocker
1msk pressad citron
1ägg
1tsk vaniljsocker
gör såhär: smält smöret. vispa ägg, strösocker och vaniljsocker lite pösigt. tillsätt smör, mjöl, bakpulver & kakao ( om du vill ha chokladmuffins).
fyllningen: vispa osten med en elvisp, vispa ner strösocker, vaniljsocker, citronsaft och ett ägg.
varva smet och fyllning i muffinsformar, de ska inte vara fyllda till så mycket mer än hälften. om man vill kan man dela upp smeten så man har en del utan kakao och en med så blir muffinsen lite mer dekorativa =)
grädda i ca 25 min, 175 grader.




Kommentarer
Postat av: Rebecca

Massa gott... vad är det på de två första bilderna?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback