sylt, gelé & muffins - BLÅBÄR

det plockas blåbär för fulla muggar av mina föräldrar jusst nu ! var  och varannan dag kommer de hem med ett par liter. vår frys fylls sakta men säkert av dessa underbara blåa små bär så jag tyckte det var dags att bli lite blå om fingrarna för mig med! därför kokade jag sylt förut idag, ack så snabbt och lätt det var, och guud så gott! gjorde även gelé. det gör man på saft från blåbären som man kokar upp med gelésocker och sen häller i en burk, peace of cake!

steg 1, bär & 1 kg syltsocker i en kastrull
steg 2, rör under uppvärmning
steg 3, låt koka 3-5 minuter, ta bort skum

steg 4, häll upp i en burk, svalna, kyl!

VOILA!
det var tyvärr bara på sylten jag orkade vara såhär duktig med bilder!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback