Uppladdning inför Danmarksresan!

Ja, på torsdag går tåget mot Danmark och Århus för EM i truppgymnastik med dom bästa! Lollo-gänget fårn Ollerup ses igen, gud vad jag saknar mina bästa Emma, Milla, Carro och Anna. 

För att komma i rätt mood så bakade jag mitt älskade Danska rågbröd som blir typ världens godaste bröd, no joke! tänkte att jag måste vara snäll och lägga ut receptet här, jag har dock gjort lite småändringar i mjölsorter och så anpassat efter vad jag hade hemma och även använt lättfil istället för 3% fil.
 
ingredienser:
3dl vetemjöl (jag tog bara rågsikt)
2dl rågsikt
1 1/4 dl grahamsmjöl
½dl vetekli'
1½dl vetekross (jag använde rågkross)
1 dl solrosfrön ( har man nötter eller pumpafrön går de med bra)
1tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 dl brödsirap
6 dl filmjölk/naturell yoghurt

blanda ihop alla torra ingredienser i en stor skål, häll i sirap och fil och rör om hastigt och ordentligt, häll i en form, gärna en avlång, men har man ingen går en runt form också bra, häll inte upp till mer än 2/3 eftersom brödet jäser lite av bikarbonatet. grädda i 175 grader mitt i ugnen i 90 minuter, om det blir mörkt täck över det med aluminiumfolie, ta en sticka eller liknande efter 90 min, brödet kan ju va lite kladdigt, det är ett rätt saftigt bröd, men det får ju inte vara för degigt!


jag passade också på att räkna ut näringsinnehållet på ett ugnefär för brödet med hjälp av ett program vi använt i skolan för att göra kostregistreringar, på ett ungefär så ser näringsinnehållet för brödet ut såhär:

energi: 200 kcal/100 g
3.62 g fett/100 g
33.28 g kolhydrater/100 g
3.1g fibrer/100 g


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback