Lasagne med fisk

Lasagne har jag alltid tyckt är alltid så himla gott. Det är en så enkel maträtt som ändå för mig har blivit en "finrätt" som man inte alls äter ofta, och äter man det är det ofta på Fredagar/lördagar när man ska lite extra god mat. Tror det är en av anledningarna till att det är så jäkla gott! 

men köttfärslasagne i all ära. ibland blir man trött på det gamla hederliga också. Så häromveckan var jag hemma hos brorsan med flickvän och tittade lite i deras Bonniers kokbok och så fastnade jag vid ett recept på Laxlasagne som lät jättegott. Så i fredags när vi hade idétorka hemma föreslog jag att vi skulle testa den. 

& Om den blev god! blandningen av fisk, tomat, spenat, pasta och vitvinssås med ost var suverän. Absolut värd att testa och göra IGEN.  


Laxlasagne m. räkor

ingredienser:
4 personer

300 g laxfile

1 gul lök

3 dl vitt vin

3 msk vetemjöl

2 dl vatten

1 tärning fiskbuljong

2 dl vispgrädde

3 dl riven ost

2 vitlöksklyftor

200 gram bladspenat (färsk eller frusen)

1 msk smör

1 burk krossade tomater

1 msk tomatpure

½ tsk salt

½ krm cayennepeppar

200 g skalade räkor (500 g med skal)

12 lasagneplattor

 Gör såhär:
sätt ugnen på 225 grader. Skär laxen i tärningar. Hacka löken. Koka lök och lax i vinet i 2 minuter. Sila ifrån lax och lök och häll tillbaka vinet i kastrullen. Vispa ihop mjöl och & vatten. Vispa sedan ner det i vinet. Tillsätt buljongtärning och grädde. Låt såsen koka ett par minuter och rör sedan ner större delen av osten. Ställ åt sidan.


Hacka vitlöken. Fräs vitlök och spenat i smör i en stekpanna ett par minuter. Rör ner krossade tomater och tomatpuré. Smaksätt med salt och cayennepeppar. blanda försiktigt ner lax,lök och räkor.


Varva lax/grönsaksröran, ostsås och plattor i en smord ungsäker form. Avsluta med ostsås och strö resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen i 30 min

 

a tôt / M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback