doft av Nybakat bröd

Bon aprés-midi

Har haft en såndär skön ganska sysslolös dag än så länge. Men Mamma köpte jäst häromdagen för jag har haft sån lust att baka på senaste tiden! Det finns verkligen inget bättre (nästan iaf) än ett hembakat, nygräddat bröd! lukten, att göra brödet, smaken.. allt är underbart!

Jag & Mamma försökte hitta nåt bra och lite smånyttigt recept på matbröd, & tillslut valde vi ett rågbröd i långpanna från en gammal bakbok som mamma har som heter (ironiskt nog) Nya bakskolan.

här kommer receptet ifall nån blir sugen:

Ingredienser:
50g jäst
50g margarin
½liter vatten(mjölk går med bra)
2tsk salt
1-2msk sirap (kan uteslutas)
8dl rågmjöl(rågsikt, graham el. likn går med bra, vi blandade lite alla möjliga mjölsorter)
6-7dl vetemjöl

smula jästen i en bunke. Smält matfett i en kastrull och häll på vattnet, värm till 37 grader. häll över jästen och rör tills jästen löst sig.
tillsätt salt, sirap, rågmjöl och 6dl vetemjöl. arbeta degen med en slev eller degkrokar tills den inte är kladdig längre. strö lite mjöl över degen och låt jäsa med bakduk överi ca 40min.
Tag upp degen och arbeta den smidig på bakbord.

sen kan du välja hur du vill baka ut degen. Vi valde att göra i långpanna. då smörar och mjölar du en långpanna, sen trycker du ut degen i den. nagga sen degen och skär fyrkanter i degen med kniv/degskrapa.
Låt jäsa ytterligare 40 min, pensla med ljummet vatten direkt innan gräddningen. 
Grädda brödet mitt i ugnen på 200 grader i 30-35min.
lägg en brödet emellan 2 bakdukar på brödgaller, låt svalna och bryt isär.

  

Ja, brödet blev lyckat & jättegott! Nu ska jag åka iväg med My en sväng och sen är det gympaträning & tränarmöte hela kvällen.

Bisous Maria

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback