kladdigt+choklad=gott

topplista på bakade saker? Ja, jag vet inte exakt hur min lista skulle se ut, men jag vet en sak. och det är att Kladdkaka skulle vara riktigt högt upp på den listan. Nygräddad kladdkaka som är riktigt kladdig som äts tillsammans med grädde, glass och gott sällskap är det inte mycket som slår!

Så i Lördags när jag skulle iväg till en kompis för lite taco & spelkväll bakade jag en variant på kladdkaka - Kladdkakemuffins, och tog med mig som efterrätt. Det blev gott! 

Jag gjorde dem ungefär ifrån ett recept i boken "kladdkakor" som man har kunnat köpa med Aftonbladet frö ett par veckor sen. & här kommer receptet ifall du blir sugen på att göra dem ;

Ingredienser ca 12 st normalstora:
2 ägg
2½dl socker
2tsk vaniljsocker
4msk kakao/ungefär lika mycket smält choklad
½tsk bakpulver
2dl vetemjöl
100g smält smör/margarin

gör såhär: sätt ugnen ¨på 200grader
vispa ägg och socker vitt och fluffigt.
ha i socker, vaniljsocker, kakao/choklad och bakpulver. Ha sist i vetemjölet oh det smälta smöret. rör snabbt ihop till en jämn smet.
klicka ut smeten i muffinsplåt/formar och grädda mitt i ugnen i 10 min ungefär.

När man tagit ut dem ur ugnen så sjunker dom ihop lite, så det är perfekt att klicka i lite grädde & toppa med lite bär el. likn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback