lite enklare, lite godare.

Potatisgratäng måste nog vara en av de godare potatisrätter man kan äta till ett gott kött eller kyckling. När man gör en traditionell potatisgratäng tycker jag att det kan va svårt att veta om det blir lagom med salt, peppar och vitlök, därför tänkte jag visa ett recept på en enklare potatisgratäng, som har samma ingredienser som en vanlig, men när man gör den på det här sättet kan man lätt smaka av så att gratängen blir perfekt kryddad!

När jag hade praktik i Stöten förra året tillsammans med Ellie så gjorde dom alltid potatisgratängerna såhär, och det är ju faktiskt väldigt smart!


Enkel Potatisgratäng

Ingredienser 8port:
15-20 potatisar
1-2 lökar/ 1 purjolök
3 vitlöksklyftor
2dl grädde
8dl mjölk
3tsk salt (smaka av själv!)
peppar
riven ost 2dl

gör såhär
: Skiva potatis och lök.
Koka upp mjölk och grädde m salt och peppar och vitlök i en kastrull. Tillstät potatisen och koka på svag värme i ca 10 min. blanda i löken, provsmaka så att det är lagom med salt och peppar i såsen. Fördela sen blandningen i en ugnsfast form. Strö över riven ost på toppen. Ställ i ugnen på 225grader i ca 20min , tills osten smält och ytan är gyllenbrun


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback