Mmm.. moussaka

ja, Fredagens middag blev Moussaka, riktigt gott faktiskt. fast nästa gång ska jag krydda den mer , och ha i lite mer av min favoritkrydda. VITLÖK. love!

receptet kanske nån vill ha också:
Moussaka, 4 port:
600 g köttfärs
2st stora auberginer
2 gula lökar
3 klyftor vitlök
1 köttbuljongtärning
salt, peppar
200 g tomatpuré
1 ägg
2 dl grädde
2dl parmesanost
gör såhär: sätt ugnen på 175 C. Skiva auberginerna i centimetertjocka skivor, börja sen steka dom i olivolja till de blir gyllenbruna. lägg dem på en tallrik när de är klara. under tiden du steker dem kan du hacka lök och vitlök. Sedan fräser du löken så den blir gul och lägger den i en kastrull. börja steka köttfärsen och lägg även den i kastrullen sen, häll på tomatpuren, krydda, och ha ev i en köttbuljongtärning, låt koka upp och rör om ordentligt. smaka av köttfärsen så att den smakar nåt! krydda med de kryddor du själv tycker om =)
ta en ugnsfast form och smörj den med smör. varva sen aubergineskivor, parmesan och köttfärs.  vispa upp ägget, blanda med grädden och häll på den över formen. gratinera Moussakan i ugnen i 45-60 min beroende på hur din form ser ut, är den hög och fylld med en massa mat kan det behövas en timme. akta så den inte blir bränd på toppen!
Nu ska jag snart lägga mig i sängen och titta på nåt trevligt på datorn, imorgon blir det träning på förmiddagen, brunch på Kattrumpan och sen Förmannaresa med nationen, för alla som är chefer =) det kommer bli skojigt!
puss <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback